Wmo toezicht
Om misbruik van zorggeld van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) en de Jeugdwet te voorkomen zijn er toezichthouders. Zij controleren ook de kwaliteit van de zorg. U kunt op deze pagina een klacht over een zorgaanbieder indienen, slechte zorg of fraude melden en ernstige calamiteiten en geweldsincidenten melden.
GGD Amsterdam, toezichthouder Wmo
GGD Amsterdam is toezichthouder op de Wmo en voert risicogestuurd toezicht en signaalgestuurd toezicht uit.
- Het doel van risicogestuurd toezicht is ten eerste het beoordelen of voorzieningen voldoen aan wet- en regelgeving. Ten tweede om proactief de kwaliteit van voorzieningen te monitoren.
- De GGD voert ook signaalgestuurd toezicht uit. Aanbieders zijn verplicht bij de toezichthoudende ambtenaar melding te doen van:
- iedere calamiteit die bij de verstrekking van een voorziening heeft plaatsgevonden.
- geweld bij de verstrekking van een voorziening.
Denk bijvoorbeeld aan gebeurtenissen als:
- een niet-natuurlijke dood, waaronder suïcide;
- ernstig en/of blijvend lichamelijk letsel van een hulpverlener of cliënt, of van een ander, als gevolg van het handelen van een hulpverlener of cliënt;
- ernstig overschrijdend gedrag door cliënt of door hulpverlener.
Daarnaast kan de toezichthouder ook signalen van professionals, cliënten of burgers ontvangen die betrekking hebben op de kwaliteit van een voorziening. Kijk voor meer informatie over toezicht op de Wmo op GGD Amsterdam.
Contactgegevens voor een melding, klacht of signaal
GGD Amsterdam, afdeling Hygiëne en Inspectie, Wmo-toezicht:
Tijdens kantooruren: (020) 555 5581.
Na kantooruren: bel met het algemene nummer van de GGD Amsterdam (020) 555 5555 en volg de instructies.
Bent u een aanbieder met een contract met de gemeente en is er sprake van een calamiteit en/of geweldsincident? Dan dient u de melding rechtstreeks in bij de gemeente.
Regulier toezicht
In overleg met de gemeenten wordt ieder jaar bepaald op welk thema of welk type ondersteuning het reguliere toezicht zich zal richten.