Wet goed verhuurderschap
Algemeen
Vanaf 1 juli 2023 geldt de Wet goed verhuurderschap. Deze wet moet ongewenst gedrag van verhuurders voorkomen. In de wet staan regels waaraan verhuurders zich moeten houden. Als een verhuurder zich niet aan de regels houdt, kunt u dat bij ons melden. We lanceren daarvoor per 1 januari 2024 een meldpunt bij de gemeente Edam-Volendam. U kunt daar misstanden in de particuliere verhuur melden. De Wet goed verhuurderschap en het bijbehorende meldpunt is er om ongewenste verhuurpraktijken tegen te gaan. Daarmee worden woningzoekenden, huurders en buitenlandse werknemers beter beschermd.
Wet goed verhuurderschap
- Vanaf 1 juli 2023 geldt de Wet goed verhuurderschap. Iedere gemeente moet vanaf 1 januari 2024 een meldpunt hebben voor klachten over ongewenst verhuurgedrag.
- De wet is er om woningzoekenden, huurders en buitenlandse werknemers met een werk-huurcontract te beschermen.
- Lees meer over de Wet goed verhuurderschap.
Wanneer melden
U kunt ongewenst gedrag van een verhuurder melden als:
- u een particuliere huurwoning zoekt (niet van een woningcorporatie).
- u een woning huurt van een particuliere verhuurder of verhuurbemiddelaar. Een verhuurbemiddelaar brengt huurders in contact met particuliere verhuurders.
- u een buitenlandse werknemer bent met een werk-huurcontract. U werkt en woont dan vaak via een uitzendbureau.
Huurt u van een woningcorporatie? Meld uw klacht dan bij de corporatie die de woning verhuurt. Die werkt de klacht zelf af. Komt u er niet uit met de corporatie? Dan kunt u een klacht indienen bij een onafhankelijke klachtencommissie van de woningcorporatie. Op de website van uw woningcorporatie staat hoe u dit doet. Levert dat niets op? Dan kunt u de Huurcommissie inschakelen.
U kunt wel een melding maken bij de gemeente in het kader van de Wet goed Verhuurderschap. Wij verzamelen de klachten en bespreken dit met de woningcorporatie. Wij kunnen niet handhaven bij individuele klachten.
Huurt u van de gemeente? Dan doet u hier een melding.
Voorwaarden
U kunt ongewenst gedrag melden in de volgende situaties:
De verhuurder:
- discrimineert u
- intimideert u
- vraagt te hoge borg (meer dan 2 maanden kale huur)
- maakt geen schriftelijk huurcontract
- geeft u geen goede informatie over:
o uw rechten en plichten bij de huur van de woning (die niet in het huurcontract staan)
o de hoogte van de borg en wanneer u die terugkrijgt als het huurcontract stopt
o informatie hoe u met de verhuurder in contact kunt komen
o contactinformatie van het meldpunt ongewenst verhuurgedrag
o de servicekosten: u moet een compleet overzicht van de kosten krijgen. De verhuurder kan alleen servicekosten rekenen die in de wet staan.
De verhuurbemiddelaar:
- vraagt bemiddelingskosten
Wat hebben wij nodig bij uw melding
- uw naam, adres, telefoonnummer en e-mailadres. U kunt ook anoniem een melding doen. U geeft uw gegevens dan niet.
- gegevens van de verhuurder of de verhuurbemiddelaar waarover u de melding maakt.
- het adres, als het om een woning gaat die u huurt of wilt huren.
- beschrijving van de situatie, indien mogelijk inclusief foto’s en/of bijlagen.
Melding doen
Wilt u een melding doen? Dan kan via dit online formulier.
Na de melding:
- U krijgt een bevestiging van uw melding. Wij beoordelen deze zo snel mogelijk.
- Blijkt na uw melding dat de verhuur van de woning niet voldoet aan de regels? Dan kunnen wij de verhuurder verplichten om de woning volgens de regels te verhuren. En wij kunnen de verhuurder een boete opleggen.
Duur
Wij nemen contact met u op over de afhandeling van uw melding.
Kosten
Melding doen is gratis
Meer informatie
U leest meer over het meldpunt op de pagina Wet goed verhuurderschap. Het meldpunt is beschikbaar voor huurders van particuliere woningen. Huurders met klachten over woningcorporaties kunnen terecht bij de klachtencommissie van hun woningbouwcorporatie.