Uitkering voor oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte zelfstandigen (IOAZ)

Algemeen

Heeft u onvoldoende inkomen om van te leven en bent u 55 jaar of ouder. En bent u gestopt met uw werk als zelfstandige of heeft u uw eigen bedrijf verkocht? Dan kunt u een IOAZ-uitkering aanvragen via BSL Online met uw DigiD.

Aanvragen en beslissing

Wilt u in aanmerking komen voor een uitkering volgens de IOAZ? Dan registreert u zich eerst als werkzoekende bij het UWV. Ga naar de website werk.nl.

Op de homepagina van Werk.nl staat links het kopje ‘Uitkering’ (blauwe balk) met daaronder enkele keuzemogelijkheden. Klik vervolgens op ‘Inschrijven als werkzoekende of bijstandsuitkering aanvragen’ en vul het formulier in. In gemeente Edam-Volendam kunt u niet via de website van UWV/Werk.nl een bijstandsuitkering aanvragen. U bent wel verplicht u in te schrijven bij UWV als werkzoekende.

Na uw registratie bij UWV

  1. Als u denkt in aanmerking te komen voor een IOAZ-uitkering registreert u zich als werkzoekende op de website: www.UWV.nl. 
  2. Na registratie als werkzoekende vraagt u via de oranje button/link bovenaan deze pagina bijstand aan.  
  3. Wanneer wij uw aanvraag voor bijstand hebben ontvangen beoordeelt de frontofficemedewerker of de aanvraag compleet is en alle gevraagde bijlagen zijn toegevoegd. Is uw aanvraag niet compleet, dan krijgt u de kans om alsnog alle gevraagde gegevens bij ons in te leveren. De beslistermijn wordt in dat geval verlengd. Is uw aanvraag compleet? Dan beoordeelt een specialistische consulent uw aanvraag.  
  4. U ontvangt een uitnodiging voor een gesprek. Hierin kunnen wij aan u eventueel aanvullende vragen stellen of kunnen wij zaken verduidelijken om uw aanvraag goed te kunnen beoordelen.
  5. Binnen acht weken na ontvangst van uw aanvraag ontvangt u een brief (beschikking) waarin onze beslissing staat.   

Wat heeft u nodig als u IOAZ aanvraagt?

  • Inlog gegevens DigiD van u en uw eventuele partner (aanvragen DigiD)
  • Een geldig identiteitsbewijs van u en uw eventuele partner (identiteitskaart of paspoort, géén rijbewijs).
  • Bewijzen van inkomen van u (ook van uw eventuele partner en kinderen).
  • Bewijzen van schulden van u (ook van uw eventuele partner en kinderen).
  • Bankafschriften van de lopende rekeningen over de laatste drie maanden (ook van uw eventuele partner en kinderen).
  • Bewijzen van uw arbeidsverleden.
  • Eventuele bewijzen van de beëindiging van vorige uitkeringen.
  • Eventueel een echtscheidingsvonnis.
  • De jaarrekeningen van de afgelopen drie jaren.
  • Berekend vermogen (indien bekend).
  • Berekende schuld.
  • Andere gegevens over uw vermogen. 

Komt u in aanmerking?

U komt in aanmerking voor een IOAZ-uitkering als u onvoldoende inkomen heeft om van te leven en voldoet aan een van de volgende voorwaarden:

  • U bent tussen de 55 jaar en de pensioengerechtigde leeftijd.
  • U hebt minimaal tien jaar als zelfstandige gewerkt. Of u hebt drie jaar als zelfstandige gewerkt en bent daaraan voorafgaand zeven jaar in loondienst geweest.
  • U hebt 1.225 uur of meer per jaar als zelfstandige gewerkt. Werkte uw partner ook mee in het bedrijf? U moet dan minimaal 875 uur per jaar hebben gewerkt in het bedrijf en uw partner minimaal 525 uur.
  • De winst uit uw bedrijf was de laatste drie jaar, samen met eventuele andere inkomsten, minder dan € 27.493, - bruto gemiddeld per jaar.
  • De gemeente onderzoekt of u met uw bedrijf in de toekomst geen hoger inkomen dan € 30.854, - bruto kunt verdienen. Bij dit inkomen tellen de inkomsten van uw partner ook mee. Dit als hij of zij meewerkt in het bedrijf en daarvoor een meewerkvergoeding of een winstaandeel krijgt. Andere inkomsten zoals loon of een WW-uitkering tellen niet mee.
  • Uw aanvraag voor een IOAZ-uitkering moet vóór de beëindiging van uw beroep of bedrijf zijn ingediend. De beëindiging moet binnen 1½ jaar na de aanvraag een feit zijn. 

Er zijn ook enkele andere situaties waarin u misschien IOAZ kunt krijgen. Ons digitale aanvraagformulier algemene bijstand is dynamisch. Mocht u in aanmerking komen voor IOAZ in plaats van een bijstandsuitkering op grond van de Participatiewet dan geeft het formulier dit aan.

Wat als u gedeeltelijk arbeidsongeschikt bent?
Bent u een gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandige? U hebt dan recht op een IOAZ-uitkering als u voldoet aan deze voorwaarden:

  • U bent voor minder dan 80% afgekeurd.
  • U ontving op 28 december 2005 al een IOAZ-uitkering.
  • U hebt geen recht op een toeslag volgens de Toeslagenwet, omdat u een partner hebt die na 31 december 1971 is geboren.
  • U hebt geen kind jonger dan twaalf jaar.
  • U bent minimaal een aantal uren in het bedrijf werkzaam geweest. En de inkomsten van het bedrijf zijn niet te hoog (zie de voorwaarden in de eerste opsomming). 

Regelmatige controle, keuring en onderzoek

We controleren de rechtmatigheid van de uitkering. Dit doen we aan de hand van een formulier waarop u onder andere uw inkomsten opgeeft. De uitkering wordt pas betaald, als dit formulier (met bewijsstukken) volledig is ingevuld en ingeleverd.  

Elke maand vult u het Rechtmatigheidsformulier (RMF) via BSL Online in. Levert u het rechtmatigheidsformulier niet of niet met de benodigde bewijsstukken? Dan kunnen wij uw uitkering niet (op tijd) uitbetalen.  

Vult u het rechtmatigheidsformulier niet, onvolledig of onjuist in? Dan kan dit tot opschorting van de uitkering en in sommige gevallen zelfs tot beëindiging leiden.

LINK Rechtmatigheidsonderzoek bijstandsuitkering 
https://iparticipatie.edam-volendam.nl/iparticipatie/formulier/inloop/rmf 

Keuring
We keuren personen die ook een WAZ-uitkering ontvangen van tijd tot tijd opnieuw. Blijkt uit deze keuring dat het recht op de WAZ-uitkering vervalt? Dan vervalt ook de IOAZ-inkomensvoorziening. 

Verandert uw situatie?
Bent u alleenstaand, of woont u samen? De hoogte van uw uitkering is afhankelijk van uw leefsituatie. Als u samenwoont kan uw uitkering lager worden. Verandert uw leefsituatie? Dan meldt u dat dus meteen. Veranderingen kunt u o.a. doorgeven via het rechtmatigheidsformulier in BSL Online of u kunt ons een e-mail sturen. 

Wij onderzoeken uw situatie steeds opnieuw (het zogenaamde heronderzoek). Ook bij dit onderzoek verwachten wij dat u op tijd en zo volledig mogelijk de juiste informatie geeft. Is bij deze onderzoeken de gevraagde informatie niet, onvolledig of onjuist gegeven? Dan kan dit tot opschorting van de uitkering en in sommige gevallen zelfs tot beëindiging leiden. 

Openbaarheid en informatie

Als gemeente zijn wij verplicht gegevens te verstrekken aan andere instellingen zoals de Belastingdienst, de Sociale Verzekeringsbank en voor vreemdelingen aan de Vreemdelingendienst.

Wij koppelen alleen persoonsgegevens, als hiervoor een wettelijke grondslag bestaat. Dus een wet die bepaalt dat het delen van deze gegevens noodzakelijk is voor de uitvoering van wet- en regelgeving.  

Daarbij werken wij vanuit het uitgangspunt ‘Less is More’. Dat wil zeggen dat wij op transparante en elektronische wijze alleen de noodzakelijke gegevens verstrekken; niets meer en niets anders. Tenslotte worden gebruikte gegevens nooit langer bewaard dan noodzakelijk is voor de dienstverlening. 

Heeft u vragen over een IOAZ-uitkering?

Neem dan contact op met het Breed Sociaal Loket

Bel: (0299) 398 398
Mail ons: participatiewet@edam-volendam.nl  

Elke donderdagochtend hebben we een inloopochtend van 8:30 tot 12:30 uur in het Stadskantoor aan de W. van der Knoopdreef 1 te Volendam. Hiervoor hoeft u geen afspraak te maken.

Hulp nodig bij het aanvragen?
Vraag hulp aan vrienden, familie, buren, of anderen binnen uw omgeving. Lukt dit niet? Dan kunt u terecht bij het Wijksteunpunt.

Bezwaar en beroep

Bent u het niet eens met een besluit? Praat dan eerst met uw consulent. Vaak helpt extra uitleg om te begrijpen waarom een besluit is genomen. Misschien vindt u samen een oplossing. Lukt dat niet? Dan kunt u bezwaar maken. Voor meer informatie, klik op deze link: bezwaar en beroep