Uitkering voor oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werknemers (IOAW)

Algemeen

Heeft u onvoldoende inkomen om van te leven en is uw WW-uitkering gestopt? Dan kunt u een uitkering voor oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werknemers (IOAW) van ons krijgen als u vóór 1 januari 1965 geboren bent en na uw 50ste verjaardag werkloos bent geworden. Dit heet een IOAW-uitkering.

Aanvragen

Wilt u in aanmerking komen voor een uitkering volgens de IOAW? Dan registreert u zich eerst als werkzoekende bij het UWV. Ga naar de website werk.nl.

Op de homepagina van werk.nl staat links het kopje ‘Uitkering’ (blauwe balk) met daaronder enkele keuzemogelijkheden. Klik vervolgens op ‘Inschrijven als werkzoekende of bijstandsuitkering aanvragen’ en vul het formulier in. 

In gemeente Edam-Volendam kunt u geen bijstandsuitkering aanvragen via de website van UWV/werk.nl. U bent wel verplicht u in te schrijven bij UWV als werkzoekende.

U kunt geen IOAW-uitkering aanvragen als u op of na 1 oktober 2006 werkloos bent geworden en/of u op dat moment 60 jaar of ouder was. U kunt dan misschien een IOW-uitkering aanvragen bij het UWV.nl.

Wat gebeurt er na uw registratie bij UWV? 

  1. Als u denkt in aanmerking te komen voor een IOAW-uitkering registreert u zich als werkzoekende op de website: www.UWV.nl.
  2. Na registratie als werkzoekende vraagt u via de oranje button/link bovenaan deze pagina bijstand aan.  
  3. Als wij uw aanvraag voor bijstand hebben ontvangen beoordeelt de frontofficemedewerker of de aanvraag compleet is en alle gevraagde bijlagen zijn toegevoegd. Is uw aanvraag niet compleet, dan krijgt u de kans om alsnog alle gevraagde gegevens bij ons in te leveren. De beslistermijn wordt in dat geval verlengd. Is uw aanvraag compleet? Dan beoordeelt een specialistische consulent uw aanvraag.  
  4. U ontvangt een uitnodiging voor een gesprek. Hierin kunnen wij eventueel aan u aanvullende vragen stellen of kunnen wij zaken verduidelijken om uw aanvraag goed te kunnen beoordelen.
  5. Binnen acht weken na ontvangst van uw aanvraag ontvangt u een brief (beschikking) waarin onze beslissing staat.   

Klik hier voor de hoogte van uw uitkering. Dit is een verwijzing naar de website van de Rijksoverheid.

Wat heeft u nodig als u IOAW aanvraagt?

  • Inlog gegevens DigiD van u en uw eventuele partner.
  • Een geldig identiteitsbewijs van u en uw eventuele partner (identiteitskaart of paspoort, géén rijbewijs).
  • Bewijzen van uw inkomen (ook van uw eventuele partner).
  • Bewijzen van uw schulden (ook van uw eventuele partner).
  • Bankafschriften van de lopende rekeningen over de laatste drie maanden (ook van uw eventuele partner). 
  • Bewijzen van uw arbeidsverleden (uw laatste werkgever en begindatum en einddatum van uw contract). 

Komt u in aanmerking?

U komt in aanmerking voor een IOAW-uitkering als u onvoldoende inkomen heeft om van te leven en voldoet aan een van de volgende voorwaarden: 

  • U bent op of na uw 50ste werkloos geworden. U kunt een IOAW-uitkering aanvragen na afloop van uw loongerelateerde WW-uitkering (en eventuele vervolguitkering).
  • U heeft op of na uw 50ste recht gekregen op een uitkering op grond van de Werkhervattingsregeling Gedeeltelijk Arbeidsgeschikten (WGA). En u heeft dit recht weer verloren omdat u bij uw herkeuring voor minder dan 35% arbeidsongeschikt bent bevonden.

Er zijn ook enkele andere situaties waarin u misschien IOAW kunt krijgen. Ons digitale aanvraagformulier algemene bijstand is dynamisch. Komt u in aanmerking voor IOAW in plaats van een bijstandsuitkering op grond van de Participatiewet? Dan geeft het formulier dit aan. Wij vragen u dan niet om gegevens over uw vermogen.  

Arbeidsplicht

Krijgt u een IOAW-uitkering? Dan geldt voor u - en uw eventuele partner - de arbeidsplicht. De arbeidsplicht houdt het volgende in:

  • U zoekt werk en aanvaardt een aanbod hiervoor.
  • U maakt gebruik van een door de gemeente aangeboden voorziening die u (weer) aan het werk probeert te krijgen.  
  • U werkt mee aan een onderzoek naar uw arbeidsmogelijkheden.
  • U schrijft zich in als werkzoekende bij het UWV via de website werk.nl
  • U doet onbeloonde maatschappelijke werkzaamheden. 

Re-integratie plicht

U bent verplicht om mee te werken aan het krijgen van betaald werk. Bijvoorbeeld door te solliciteren of via een begeleid traject naar werk. Krijgt u algemeen passend werk aangeboden? Dan neemt u dat aan. De baan die u krijgt aangeboden, hoeft dus niet altijd passend te zijn bij uw kennis- en ervaringsniveau.

U werkt mee aan een (al dan niet medisch) onderzoek naar uw mogelijkheden voor scholing of werk. U werkt ook mee aan trajecten die u aan werk kunnen helpen. Vindt u het moeilijk om werk of vrijwilligerswerk te vinden? De consulenten Werk van de gemeente kunnen u helpen in uw re-integratieproces naar werk. 

Regelmatige controle en onderzoek

We controleren de rechtmatigheid van de uitkering. Dit doen we aan de hand van een formulier waarop u onder andere uw inkomsten opgeeft. De uitkering wordt pas betaald, als dit formulier (met bewijsstukken) volledig is ingevuld en persoonlijk door u op de aangegeven datum is ingeleverd bij het Breed Sociaal Loket.

Elke maand vult u dit Rechtmatigheidsformulier (RMF) via BSL Online in. Levert u het rechtmatigheidsformulier niet of niet met de benodigde bewijsstukken dan kunnen wij uw uitkering niet (op tijd) uitbetalen.  

Vult u het rechtmatigheidsformulier niet, onvolledig of onjuist in? Dan kan dit tot opschorting van de uitkering en in sommige gevallen zelfs tot beëindiging leiden. 

Link naar Rechtmatigheidsonderzoek bijstandsuitkering

Als uw situatie verandert

Bent u alleenstaand, of woont u samen? De hoogte van uw uitkering is afhankelijk van uw leefsituatie. Als u samenwoont kan uw uitkering lager worden. Verandert uw leefsituatie? Dan meldt u dat dus meteen. Veranderingen kunt u o.a. doorgeven via het BSL Online, het rechtmatigheidsformulier of via e-mail.  

Wij onderzoeken uw situatie steeds opnieuw (het zogenaamde heronderzoek). Ook bij dit onderzoek verwachten wij dat u op tijd en zo volledig mogelijk de juiste informatie geeft. Is bij deze onderzoeken de gevraagde informatie niet, onvolledig of onjuist gegeven? Dan kan dit tot opschorting van de uitkering en in sommige gevallen zelfs tot beëindiging leiden. 

Openbaarheid van informatie

Als gemeente zijn wij verplicht gegevens te verstrekken aan andere instellingen zoals de Belastingdienst, de Sociale Verzekeringsbank en voor vreemdelingen aan de Vreemdelingendienst.

Wij koppelen alleen persoonsgegevens, als hiervoor een wettelijke grondslag bestaat. Dus een wet die bepaalt dat het delen van deze gegevens noodzakelijk is voor de uitvoering van wet- en regelgeving.  

Daarbij werken wij vanuit het uitgangspunt ‘Less is More’. Dat wil zeggen dat wij op transparante en elektronische wijze alleen de noodzakelijke gegevens verstrekken; niets meer en niets anders. Tenslotte worden gebruikte gegevens nooit langer bewaard dan noodzakelijk is voor de dienstverlening.

Heeft u vragen over een IOAW-uitkering? 

Neem dan contact op met het Breed Sociaal Loket.

Bel: (0299) 398 398
E-mail: participatiewet@edam-volendam.nl

Elke donderdagochtend hebben we een inloopochtend van 8:30 tot 12:30 uur in het Stadskantoor aan de W. van der Knoopdreef 1 te Volendam. Hiervoor hoeft u geen afspraak te maken.  

Hulp nodig bij het aanvragen?  
Vraag hulp aan vrienden, familie, buren, of anderen binnen uw omgeving. Lukt dit niet? Dan kunt u terecht bij het Wijksteunpunt.

Bezwaar en beroep

Bent u het niet eens met een besluit? Praat dan eerst met uw consulent. Vaak helpt extra uitleg om te begrijpen waarom een besluit is genomen. Misschien vindt u samen een oplossing. Lukt dat niet? Dan kunt u bezwaar maken. Voor meer informatie, klik op deze link:  bezwaar.