Identiteitskaart
Algemeen
Met een identiteitskaart kunt u laten zien wie u bent (identificatie). U kunt er ook mee reizen naar de meeste landen in Europa. Een identiteitskaart kunt u digitaal aanvragen of persoonlijk bij het Stadskantoor. Voor het persoonlijk aanvragen en ophalen maakt u een afspraak. Na ongeveer een week kunt u uw identiteitskaart afhalen. Vraag hieronder uw identiteitskaart digitaal aan. Let op! Na de digitale aanvraag moet u nog wel langskomen voor het inleveren van een pasfoto en het nemen van uw vingerafdrukken.
Wachttijd documentaanvraag
Identiteitskaarten waren in 2014 voor het eerst 10 jaar geldig in plaats van 5 jaar. Veel mensen hebben toen gewacht op het nieuwe document omdat het langer geldig is. Bovendien hoefden mensen pas na 10 jaar voor een nieuw document terug te komen in plaats van na 5 jaar. De vraag naar nieuwe paspoorten en identiteitskaarten is de komende periode dus erg hoog.
Drukke periode
In deze periode kunnen de wachttijden voor het aanvragen van een nieuw identiteitsdocument oplopen. Vraag daarom ruim op tijd een nieuw paspoort of identiteitskaart aan. Hiermee kunt u de drukte voor zijn en bent u er zeker van dat u op tijd een nieuw identiteitsdocument heeft. Maak voor het aanvragen van een nieuw paspoort of identiteitskaart een online afspraak. Dit kan ook telefonisch via (0299) 398 398.
Aanvragen of vernieuwen
Een identiteitskaart is tien jaar geldig als u achttien jaar of ouder bent. Als u jonger bent dan achttien jaar is een identiteitskaart vijf jaar geldig. Voorwaarde is wel dat de pasfoto nog lijkt.
Wilt u uw identiteitskaart persoonlijk bij de balie van het Stadskantoor aanvragen? Dan kunt u daarvoor een afspraak maken. Komt u voor een identiteitskaart voor meer personen (of kinderen)? Maak dan voor ieder persoon een aparte afspraak. Zo hebben wij voor elk persoon genoeg tijd.
Let op: Kinderen waar u een identiteitskaart voor aanvraagt moeten meekomen bij de afspraak.
Spoedaanvraag
Heeft u uw identiteitskaart snel nodig? Dan kunt u een spoedaanvraag doen. Bel ons dan op (0299) 398 398. Als u de identiteitskaart voor 14.00 uur aanvraagt, kunt u hem de volgende werkdag ophalen. U moet hiervoor wel extra betalen.
Meenemen bij aanvraag
- Een goedgelijkende pasfoto die
- niet ouder is dan zes maanden op het moment van aanvraag en
- voldoet aan de pasfoto-eisen.
- Alle paspoorten en identiteitskaarten die u nog heeft, ook als ze zijn verlopen.
- Is uw identiteitskaart in het buitenland kwijtgeraakt of gestolen? Dan neemt u het buitenlandse proces-verbaal mee.
- Pinpas of geld. U betaalt direct bij de aanvraag.
- U vraagt de identiteitskaart persoonlijk aan bij de gemeente waar u woont. Kinderen die een eigen identiteitskaart willen, moeten ook naar de gemeente komen.
Let op: Kinderen waar u een reisdocument voor aanvraagt moeten meekomen bij de afspraak, zowel bij de aanvraag als bij het ophalen van het document.
In de hal van het Stadskantoor in Volendam is het mogelijk om pasfoto's te maken. Dit kan echter niet voor kinderen jonger dan tien jaar. Daarvoor moet u naar een fotograaf.
Jonger dan twaalf jaar
Kinderen tot twaalf jaar hebben toestemming van beide ouders (gezaghouders) nodig voor een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart. Vanaf twaalf jaar kunnen kinderen zelf een identiteitskaart aanvragen.
De toestemmingsverklaring online invullen
Let op: Kinderen waar u een reisdocument voor aanvraagt moeten meekomen bij de afspraak, zowel bij de aanvraag als bij het ophalen van het document.
Wat zijn de regels bij kinderen?
-
- Kinderen moeten een eigen reisdocument hebben en mogen niet meer bijgeschreven staan in het paspoort van de ouders.
- Reist u met uw kind naar het buitenland en heeft u een andere achternaam dan uw kind? Dan heeft u een bewijs nodig dat u de vader of moeder bent of het ouderlijk gezag heeft.
Let op: Kinderen waar u een reisdocument voor aanvraagt moeten meekomen bij de afspraak.
Meer informatie over reizen met kinderen naar het buitenland.
-
In de zorg geldt voor de identificatieplicht geen leeftijdsgrens, deze geldt vanaf de geboorte. Ouders moeten dus voor hun kinderen een geldig legitimatiebewijs hebben als ze naar een dokter of andere zorgverlener gaan.
- Heeft u niet de Nederlandse nationaliteit? Dan kunt u in aanmerking komen voor een Vluchtelingenpaspoort of een Vreemdelingenpaspoort.
- Als u onder curatele staat, kunt u ook een identiteitskaart aanvragen. U heeft dan wel toestemming van de curator nodig.
- Als u van naam verandert, moet u een nieuwe identiteitskaart aanvragen.
- Als u van geslacht verandert, moet u een nieuwe identiteitskaart aanvragen.
Kwijt of gestolen
Bent u uw identiteitsbewijs kwijt of is deze gestolen? Dan kunt u als inwoner van Edam-Volendam uw vermissing melden en een nieuwe aanvragen.
ID verlopen of beschadigd?
- Is uw identiteitskaart verlopen? Dan levert u die in bij het Stadskantoor.
- Is uw identiteitskaart (ernstig) beschadigd? Dan vraagt u een nieuwe identiteitskaart aan. Ook levert u de oude identiteitskaart in bij het Stadskantoor in Volendam.
Kosten
2024
Nederlandse Identiteitskaart (NIK) 18 jaar en ouder | €75,80 |
Nederlandse ID-kaart t/m 17 jaar | €40,90 |
Spoed Nederlandse Identiteitskaart | €57,00 extra |
Veel gestelde vragen
Meer informatie Identiteitskaart
-
U bent verplicht om een paspoort of identiteitskaart van iemand die is overleden, in te leveren bij de balie van het Stadskantoor. U hoeft het reisdocument pas in te leveren als u het niet meer nodig heeft bij het regelen van zaken waarbij identificatieplicht bestaat, zoals het opheffen of overschrijven van rekeningen. U krijgt geen oproep om het paspoort of de identiteitskaart in te komen leveren.
In de Basis Registratie Personen (BRP) wordt wel melding gemaakt van het overlijden. Dit voorkomt dat er identiteitsfraude kan worden gepleegd met de identiteit van de overledene.
-
Ja, u kunt voor € 4,95 (tarief 2024) uw reisdocument op elk adres in Nederland laten bezorgen (met uitzondering van de Waddeneilanden).
Dit kunt u aangeven bij de (digitale) aanvraag van uw reisdocument.
-
Ga er zorgvuldig mee om. Het is een waardevol document. Gooi het document niet weg als het verlopen is. Het document moet bij aanvraag van een nieuw document ingeleverd worden. Bij vermissing moet een procesverbaal van vermissing opgemaakt worden.
-
Nederlanders die in het buitenland wonen, kunnen voor een ID-kaart terecht bij een groot aantal Nederlandse vertegenwoordigingen. Dit zijn bijvoorbeeld ambassades en consulaten. Ook kunnen zij terecht bij een van de grensgemeenten in Nederland. Bij zo'n aanvraag zijn veel verschillende documenten nodig.
Met de tool van nederlandwereldwijd.nl is het makkelijker om een ID-kaart aan te vragen in het buitenland of bij een grensgemeente. Dankzij de tool ziet u precies welke documenten u nodig heeft. En kunt u online een persoonlijke checklist maken. Dit scheelt u veel tijd.