Bijzondere bijstand

Algemeen

Heeft u een laag inkomen en weinig vermogen? En moet u door een bijzondere situatie onvoorziene, noodzakelijke kosten maken? Bijvoorbeeld als de wasmachine kapot is, of als u extra kosten hebt door een ziekte of beperking. Dan kunt u (individuele) bijzondere bijstand aanvragen.

Hoe vraagt u bijzondere bijstand aan?

  1. Als u denkt in aanmerking te komen voor bijzondere bijstand vult u het aanvraagformulier zo volledig mogelijk in en voegt u de gevraagde bijlagen toe. 
  2. Wanneer wij uw aanvraag voor bijzondere bijstand hebben ontvangen beoordeelt de frontofficemedewerker of de aanvraag compleet is en alle gevraagde bijlagen zijn toegevoegd. Is uw aanvraag niet compleet? Dan krijgt u de kans om alsnog alle gevraagde gegevens bij ons in te leveren. De beslistermijn wordt in dat geval verlengd. Is uw aanvraag compleet, dan beoordeelt een specialistische consulent uw aanvraag.  
  3. Soms ontvangt u eerst nog een uitnodiging voor een gesprek waarin aan u eventueel aanvullende vragen kunnen worden gesteld of zaken moeten worden verduidelijkt om uw aanvraag goed te kunnen beoordelen
  4. Binnen acht weken na ontvangst van uw aanvraag ontvangt u een brief (beschikking) waarin onze beslissing staat.  

Wat heeft u nodig voor het aanvragen van bijzondere bijstand?

  • Inlog gegevens DigiD van u en uw eventuele partner.
  • Een geldig identiteitsbewijs van u en uw eventuele partner (identiteitskaart of paspoort, géén rijbewijs).
  • Bewijzen van uw inkomen (ook van uw eventuele partner).
  • Bewijzen van uw schulden (ook van uw eventuele partner).
  • Bewijs van uw vermogen en van uw eventuele minderjarige kinderen (bezittingen zoals spaargeld, auto, huis, aandelen).
  • Bankafschriften van de lopende rekeningen over de laatste drie maanden (ook van uw eventuele partner).

Op het aanvraagformulier staat welke gegevens u als bewijsstuk bijvoegt. In sommige gevallen vragen wij aanvullende gegevens die niet op het aanvraagformulier staan.

Voor inwoners met een bijstandsuitkering zijn de benodigde gegevens meestal bekend bij de gemeente. Zij kunnen een verkorte aanvraag indienen. 

Komt u in aanmerking?

U kunt in aanmerking komen voor bijzondere bijstand als:

  • U niet beschikt over voldoende inkomen of vermogen om zelf de kosten te kunnen betalen.
  • De kosten bijzonder, onvoorzien en noodzakelijk zijn.
  • U de kosten niet op een andere manier vergoed kunt krijgen. 
  • De kosten nog niet gemaakt zijn (slechts in uitzonderingsgevallen kan bijzondere bijstand met terugwerkende kracht worden verleend).

U hoeft geen bijstandsuitkering te hebben om bijzondere bijstand te krijgen. Ook bij een minimuminkomen of een AOW-uitkering + pensioen kan bijzondere bijstand mogelijk zijn.

Wat zijn bijzondere kosten?

De bijzondere bijstand is bedoeld voor bijzondere kosten. Dat zijn extra, noodzakelijke kosten die u bijvoorbeeld moet maken door ziekte, een handicap of om sociale redenen. De kosten kunnen eenmalig zijn, maar ook wekelijks of maandelijks terugkomen.

Voorbeelden van bijzondere kosten zijn:

  • Reiskosten voor bezoek aan uit huis geplaatste kinderen.
  • Bewassingskosten en kosten kledingslijtage.
  • Extra stookkosten.
  • Kosten van rechtshulp.
  • Kosten bewindvoering.

Hoogte van de bijzondere bijstand:

De hoogte van de bijzondere bijstand is afhankelijk van de kosten die u maakt. En van uw inkomen en vermogen. Soms vergoeden we het hele bedrag, soms een deel.

Bewaar de bewijzen

Het is belangrijk alle rekeningen en bonnen goed te bewaren. U ontvangt alleen bijzondere bijstand als u kunt aantonen de kosten echt te hebben gemaakt.

Openbaarheid van informatie

Als gemeente zijn wij verplicht gegevens te verstrekken aan andere instellingen zoals de Belastingdienst, de Sociale Verzekeringsbank en voor vreemdelingen aan de Vreemdelingendienst. 

Wij koppelen alleen persoonsgegevens, als hiervoor een wettelijke grondslag bestaat. Dus een wet die bepaalt dat het delen van deze gegevens noodzakelijk is voor de uitvoering van wet- en regelgeving. 

Daarbij werken wij vanuit het uitgangspunt ‘Less is More’. Dat wil zeggen dat wij op transparante en elektronische wijze alleen de noodzakelijke gegevens verstrekken; niets meer en niets anders. Tenslotte bewaren we gebruikte gegevens nooit langer dan noodzakelijk is voor de dienstverlening. 
 

Heeft u vragen over bijzondere bijstand?

Neem dan contact op met het Breed Sociaal Loket:

Bel ons: (0299) 398 398
Mail ons: participatiewet@edam-volendam.nl 

Elke donderdagochtend hebben we een inloopochtend van 8:30 tot 12:30 uur in het Stadskantoor aan de W. van der Knoopdreef 1 te Volendam. Hiervoor hoeft u geen afspraak te maken.   

Hulp nodig bij het aanvragen?
Vraag hulp aan vrienden, familie, buren, of anderen binnen uw omgeving. Lukt dit niet? Dan kunt u terecht bij het Wijksteunpunt.

Bezwaar en beroep

Bent u het niet eens met een besluit? Praat dan eerst met uw consulent. Vaak helpt extra uitleg om te begrijpen waarom een besluit is genomen. Misschien vindt u samen een oplossing. Lukt dat niet? Dan kunt u bezwaar maken. Voor meer informatie, klik op deze link: bezwaar maken