Bijstandsuitkering

Algemeen

U kunt een bijstandsuitkering aanvragen als uw gezin voor geen enkele andere uitkering in aanmerking komt. En u de noodzakelijke kosten zoals huur, eten en drinken niet kunt betalen. De bedoeling is dat u tijdelijk bijstand krijgt. U krijgt hierbij hulp bij het vinden van een baan, zodat u weer een eigen inkomen krijgt.

Aanvragen

1)Wilt u in aanmerking komen voor een bijstandsuitkering? 

Dan registreert u zich eerst als werkzoekende bij het UWV.  Ga naar de website werk.nl

U kunt geen bijstandsuitkering in gemeente Edam-Volendam via de website van UWV/werk.nl aanvragen. U bent wel verplicht u in te schrijven bij UWV als werkzoekende.  

2) Wat gebeurt er na uw registratie bij de UWV?

Als u denkt in aanmerking te komen voor een uitkering ingevolge de Participatiewet registreert u zich als werkzoekende op de website: UWV.nl (zie ook hierboven.)

Na registratie als werkzoekende vraagt u via de website van gemeente Edam-Volendam algemene bijstand aan (zie aanvraagbuttons bovenaan de pagina).  

3) Hebben wij uw aanvraag voor algemene bijstand ontvangen ?

Dan beoordeelt de frontofficemedewerker of de aanvraag compleet is en alle gevraagde bijlagen zijn toegevoegd. Is uw aanvraag niet compleet? Dan krijgt u de kans om alsnog alle gevraagde gegevens bij ons in te leveren. De beslistermijn wordt in dat geval verlengd.  Is uw aanvraag compleet, dan beoordeelt een specialistische consulent uw aanvraag.  

4) U ontvangt een uitnodiging voor een gesprek. 

Hierin kunnen wij aan u eventueel aanvullende vragen stellen of kunnen wij zaken  verduidelijken om uw aanvraag goed te kunnen beoordelen.

Binnen acht weken na ontvangst van uw aanvraag ontvangt u een brief (beschikking) waarin onze beslissing staat. 

Klik hier voor de hoogte van uw uitkering. Dit is een verwijzing naar de website van de Rijksoverheid.

Wat heeft u nodig als u digitaal bijstand aanvraagt?

  • Inloggegevens DigiD van u en uw eventuele partner.
  • Een geldig identiteitsbewijs van u en uw eventuele partner (identiteitskaart of paspoort, géén rijbewijs).
  • Bewijzen van uw inkomen (ook van uw eventuele partner).
  • Bewijzen van uw schulden (ook van uw eventuele partner).
  • Bewijs van uw vermogen en van uw eventuele minderjarige kinderen (bezittingen zoals spaargeld, auto, huis, aandelen).
  • Bankafschriften van de lopende rekeningen over de laatste drie maanden (ook van uw eventuele partner).
  • Bewijzen van uw arbeidsverleden (contract van uw laatste werkgever met begin- en einddatum). 

Komt u in aanmerking?

U komt in aanmerking voor algemene bijstand als u onvoldoende inkomen heeft om van te leven en voldoet aan een van de volgende voorwaarden:

  • U bent 18 jaar of ouder.
  • U bent Nederlander, komt uit een EU-land (onder voorwaarden) of hebt een geldige verblijfsvergunning.
  • U woont of verblijft in de gemeente Edam-Volendam.
  • U bent niet uitgesloten van het recht op een bijstandsuitkering.
  • U heeft geen of onvoldoende eigen inkomen.
  • U heeft geen vermogen of een vermogen dat lager is dan toegestaan voor een bijstandsuitkering.
  • U komt niet in aanmerking voor een andere inkomensregeling zoals een werkloosheidsuitkering of een arbeidsongeschiktheidsuitkering.

Eigen vermogen/bezittingen

Ontvangt u een bijstandsuitkering? Dan mogen uw bezittingen niet meer waard zijn dan een bepaald bedrag. Denk hierbij aan spaargeld, aandelen maar ook een auto, sieraden of een huis of grond in het buitenland.  

  • Bent u alleenstaand? Dan mag u niet meer dan € 7.575,00 aan eigen vermogen hebben.
  • Bent u een alleenstaande ouder, gehuwd, of voert u ongehuwd een gezamenlijke huishouding? Dan mag u niet meer dan € 15.150,00 hebben.
  • Is uw vermogen hoger? Dan moet u dit geld eerst op een verantwoorde manier gebruiken voor de kosten van levensonderhoud.
  • Uw eigen huis hoort ook bij uw vermogen. Heeft u meer dan € 63.900,00 aan eigen vermogen in uw woning? En bedraagt de aan u te verlenen bijstand over de periode van een jaar naar verwachting meer dan het nettominimumloon per maand? U krijgt dan een bijstandsuitkering in de vorm van een lening. 

Arbeidsplicht

Vraagt u een bijstandsuitkering aan? Dan geldt voor u - en uw eventuele partner - de arbeidsplicht. De arbeidsplicht houdt het volgende in:

  • U zoekt werk en aanvaardt een aanbod hiervoor.
  • U maakt gebruik van een door de gemeente aangeboden voorziening die u (weer) aan het werk probeert te krijgen.  
  • U werkt mee aan een onderzoek naar uw arbeidsmogelijkheden.
  • U schrijft zich in als werkzoekende bij het UWV via de website: UWV.nl
  • U doet onbeloonde maatschappelijke werkzaamheden.

Re-integratieplicht

U bent verplicht om mee te werken aan het krijgen van betaald werk. Bijvoorbeeld door te solliciteren of via een begeleid traject naar werk. Krijgt u algemeen passend werk aangeboden? Dan neemt u dat aan. De baan die u krijgt aangeboden, hoeft dus niet altijd passend te zijn bij uw kennis- en ervaringsniveau.

U werkt mee aan een (al dan niet medisch) onderzoek naar uw mogelijkheden voor scholing of werk. U werkt ook mee aan trajecten die u aan werk kunnen helpen.  Vindt u het moeilijk om werk of vrijwilligerswerk te vinden? De consulenten Werk van de gemeente kunnen u helpen in uw re-integratieproces naar werk.  

Vrijwilligerswerk

Doet u vrijwilligerswerk? Of wilt u vrijwilligerswerk gaan doen?  

Dit moet u altijd melden bij de gemeente. Het is aan ons om te bepalen of u toestemming krijgt voor het doen van vrijwilligerswerk. Wij kunnen u aan de volgende richtlijnen houden:

  • Betaald werk gaat altijd voor. Dat betekent dat vrijwilligerswerk het vinden van betaald werk niet in de weg mag staan.
  • Het mag geen banen of mensen verdringen van de arbeidsmarkt.
  • Er kunnen ook voorwaarden gesteld worden aan het doen van vrijwilligerswerk. Denk aan een maximumaantal uren per week zodat u daarnaast volledig aan uw re-integratieplicht kan voldoen.

Onkostenvergoeding vrijwilligerswerk

Als vrijwilliger ontvangt u soms een onkostenvergoeding of vrijwilligersvergoeding. Deze vrijwilligersvergoeding wordt vrijgelaten als de vergoeding een bepaalde hoogte niet overstijgt. U mag deze vergoeding dus ontvangen naast uw bijstandsuitkering. U moet deze vergoeding wel aan ons melden. De gezamenlijke waarde van de vergoedingen en verstrekkingen mag niet meer bedragen dan € 210,00 per maand, met een maximum van € 2.100,00 per kalenderjaar. Werkt u voor twee organisaties als vrijwilliger en ontvangt u voor beide een onkostenvergoeding? Dan ontvangt u maar eenmaal de maximumvrijlating. Ook attenties of personeelsfeesten tellen mee voor deze bedragen.

Jonger dan 27 jaar

Jongeren (alleenstaanden en alleenstaande ouders) tot 27 jaar moeten gedurende vier weken vanaf het indienen van de aanvraag algemene bijstand zoeken naar werk en scholing. Dat geldt ook als u gedurende de zoekperiode 27 jaar wordt. Blijkt na de zoekperiode dat u recht op bijstand heeft, dan gaat deze in met terugwerkende kracht per datum melding. De gemeente mag kwetsbare jongeren op grond van de algemene zorgplicht ondersteuning bieden bij het vinden van werk of opleiding. En per 1 juli 2023 is de zoekperiode voor bepaalde groepen jongeren helemaal niet meer van toepassing. De zoekperiode is niet van toepassing op jongeren tot 27 jaar oud die:

  • Loonkostensubsidie ontvangen of tot de doelgroep loonkostensubsidie behoren.
  • Een medische urenbeperking hebben.
  • Tot 1 jaar voor de aanvraag van bijstand op praktijkonderwijs/voortgezet speciaal onderwijs ingeschreven hebben gestaan. 

Regelmatige controle en onderzoek

We controleren elke maand de rechtmatigheid van de uitkering. Dit doen we aan de hand van een formulier; Het Rechtmatigheidsformulier (RMF). Hierop geeft u onder andere uw inkomsten op.   

Elke maand vult u het Rechtmatigheidsformulier (RMF) in via BSL Online. Levert u het rechtmatigheidsformulier niet, niet op tijd of niet met de benodigde bewijsstukken in? Dan kunnen wij uw uitkering niet (op tijd) uitbetalen. Ook kan dit tot opschorting van de uitkering en in sommige gevallen zelfs tot beëindiging leiden. Zorg ervoor dat u het rechtmatigheidsformulier elke maand tijdig en correct invult en inlevert om problemen met uw uitkering te voorkomen.

Meer informatie over Rechtmatigheidsonderzoek bijstandsuitkering 

Als uw situatie verandert

Bent u alleenstaand, of woont u samen? De hoogte van uw uitkering is afhankelijk van uw leefsituatie. Als u samenwoont kan uw uitkering lager worden. Verandert uw leefsituatie? Dan meldt u dat dus meteen. Veranderingen kunt u o.a. doorgeven via het BSL Online, het rechtmatigheidsformulier of stuur ons een e-mail  Participatiewet@edam-volendam.nl

Wij onderzoeken uw situatie steeds opnieuw (het zogenaamde heronderzoek). Ook bij dit onderzoek verwachten wij dat u op tijd en zo volledig mogelijk de juiste informatie geeft. Is bij deze onderzoeken de gevraagde informatie niet, onvolledig of onjuist gegeven? Dan kan dit tot opschorting van de uitkering en in sommige gevallen zelfs tot beëindiging leiden.

Openbaarheid van informatie

Als gemeente zijn wij verplicht gegevens te verstrekken aan andere instellingen zoals de Belastingdienst, de Sociale Verzekeringsbank en voor vreemdelingen aan de Vreemdelingendienst.

Wij koppelen alleen persoonsgegevens als hiervoor een wettelijke grondslag bestaat. Dus een wet die bepaalt dat het delen van deze gegevens noodzakelijk is voor de uitvoering van wet- en regelgeving. Daarbij werken wij vanuit het uitgangspunt ‘Less is More’. Dat wil zeggen dat wij op transparante en elektronische wijze alleen de noodzakelijke gegevens verstrekken; niets meer en niets anders. Tenslotte bewaren we gebruikte gegevens nooit langer dan noodzakelijk is voor de dienstverlening. 

Heeft u vragen over een bijstandsuitkering?

Neem dan contact op met het Breed Sociaal Loket.

Bel ons: (0299) 398 398. 
E-mail ons: participatiewet@edam-volendam.nl  

Elke donderdagochtend hebben we een inloopochtend van 8:30 tot 12:30 uur op het Stadskantoor aan de W. van der Knoopdreef 1 te Volendam. Hiervoor hoeft u geen afspraak te maken.  

Hulp nodig bij het aanvragen? 

Vraag hulp aan vrienden, familie, buren, of anderen binnen uw omgeving. Lukt dit niet? Dan kunt u terecht bij het Wijksteunpunt edam-volendam.nl/wijksteunpunt 

Bezwaar en beroep

Bent u het niet eens met een besluit? Praat dan eerst met uw consulent. Vaak helpt extra uitleg om te begrijpen waarom een besluit is genomen. Misschien vindt u samen een oplossing. Lukt dat niet? Dan kunt u bezwaar maken. Voor meer informatie, klik op deze link: bezwaar en beroep