Bijstand voor zelfstandigen (Bbz)

Algemeen

Woont u in Edam-Volendam en bent u ondernemer of zzp'er? Heeft u als ondernemer financiële ondersteuning nodig? De gemeente kan u op grond van de Bbz-regeling mogelijk helpen met een inkomensaanvulling of een bedrijfskapitaal. U moet wel aan een aantal voorwaarden voldoen om Bbz te krijgen.

Aanvragen en beslissing

  • Als u denkt in aanmerking te komen voor Bbz vult u het aanvraagformulier zo volledig mogelijk in en voegt de gevraagde bijlagen toe.  
  • Als wij uw aanvraag hebben ontvangen beoordeelt de frontofficemedewerker of de aanvraag compleet is en alle gevraagde bijlagen zijn toegevoegd. Is uw aanvraag niet compleet dan krijgt u de kans om alsnog alle gevraagde gegevens bij ons in te leveren. De beslistermijn wordt in dat geval verlengd.  Is uw aanvraag compleet? Dan beoordeelt een specialistische consulent uw aanvraag.  
  • Soms ontvangt u eerst nog een uitnodiging voor een gesprek waarin aan u eventueel aanvullende vragen kunnen worden gesteld of dingen kunnen worden verduidelijkt om uw aanvraag goed te kunnen beoordelen
  • Binnen dertien weken na ontvangst van uw aanvraag ontvangt u een brief (beschikking) waarin onze beslissing staat.  

Zelfstandigen kunnen in (tijdelijke) financiële problemen komen die het voortbestaan van hun bedrijf bedreigen. In bepaalde gevallen kunnen zij dan een beroep doen op het Besluit bijstandverlening zelfstandigen (Bbz). 

Wat heeft u nodig als u Bbz aanvraagt?

  • Inlog gegevens DigiD van u en uw eventuele partner.
  • Een geldig identiteitsbewijs van u en uw eventuele partner (identiteitskaart of paspoort, géén rijbewijs).
  • Bewijzen van uw inkomen van de afgelopen drie jaar.
  • Laatste afschrift bank- en spaarrekeningen van de laatste drie maanden.
  • Bewijzen van bezit (bijvoorbeeld lijfrente, aandelen, kentekenbewijs auto).

Heeft u een eigen bedrijf met financiële problemen of dat niet levensvatbaar is? Dan heeft u meestal ook de volgende documenten nodig:

  • Inschrijvingsbewijs Kamer van Koophandel.
  • Jaarcijfers van de laatste drie jaar.
  • De laatste aangifte inkomstenbelasting.
  • Een prognose voor de komende jaren.
  • Bewijzen van afwijzingen op aanvragen voor financiering door banken.
  • Een overzicht van debiteuren en crediteuren.

In welke situaties ontvang je Bbz?

Pre starters

Inwoners die zich vanuit de bijstand oriënteren op het ondernemerschap kunnen een voorbereidingsperiode afspreken met de gemeente. Dan blijven zij hun uitkering ontvangen en hebben zij geen sollicitatieplicht. Afhankelijk van de regels van de gemeente krijgen zij scholing of begeleiding bij het opzetten van hun onderneming.  

Startende ondernemers

Mensen die vanuit de bijstand starten met een eigen bedrijf of zelfstandig beroep moeten eerst een ondernemersplan schrijven. De gemeente beoordeelt dit ondernemersplan. Gaat het om een levensvatbaar bedrijf en voldoet de starter aan alle voorwaarden? Dan beslist de gemeente over de hoogte en duur van de uitkering (maximaal 36 maanden) en/of een bedrijfskrediet.  

Gevestigde ondernemers

Heeft een gevestigde ondernemer tijdelijk financiële problemen? Dan kan deze ondernemer vanuit de Bbz in aanmerking komen voor een periodieke uitkering en/of bedrijfskrediet. Het bedrijf moet wel levensvatbaar zijn.  

Oudere zelfstandigen

Oudere zelfstandigen die geboren zijn vóór 1 januari 1960 kunnen in aanmerking komen voor een periodieke uitkering en/of bedrijfskrediet. Ook als hun bedrijf niet langer levensvatbaar is.  

Beëindigende zelfstandigen

Ondernemers die moeten stoppen met hun bedrijf kunnen voor financiële ondersteuning een beroep doen op het Bbz. Met deze aanvullende periodieke uitkering kunnen zij tijdens de afbouwfase van hun bedrijf hun inkomen aanvullen tot bijstandsniveau.  

Heeft u vragen over Bijstand voor zelfstandigen?

Neem dan contact op met het Breed Sociaal Loket.

Bel ons: (0299) 398 398. 
E-mail ons: participatiewet@edam-volendam.nl  

Elke donderdagochtend hebben we een inloopochtend van 8:30 tot 12:30 uur op het Stadskantoor aan de W. van der Knoopdreef 1 te Volendam. Hiervoor hoeft u geen afspraak te maken.  

Hulp nodig bij het aanvragen? 

Vraag hulp aan vrienden, familie, buren, of anderen binnen uw omgeving. Lukt dit niet? Dan kunt u terecht bij het Wijksteunpunt

Bezwaar en beroep

Bent u het niet eens met een besluit? Praat dan eerst met uw consulent. Vaak helpt extra uitleg om te begrijpen waarom een besluit is genomen. Misschien vindt u samen een oplossing. Lukt dat niet? Dan kunt u bezwaar maken. Voor meer informatie, klik op deze link: bezwaar en beroep.