Bewijs van Nederlanderschap
Algemeen
Wilt u voor een functie in het openbaar bestuur in aanmerking komen? Verhuist u naar het buitenland of gaat u trouwen? Dan hebt u soms een bewijs van Nederlanderschap nodig. Dit is een schriftelijke verklaring van de gemeente dat u de Nederlandse nationaliteit hebt. Als u bij ons staat ingeschreven, vraagt u dit bij bewijs bij ons aan. Als u het bewijs nodig hebt voor een instelling in het buitenland, kunt u een meertalig bewijs aanvragen.
Wat hebt u nodig?
Online aanvragen
- Uw DigiD
- Gegevens voor internetbankieren
Persoonlijk aanvragen bij de balie
- Een geldig identiteitsbewijs.
- Pinpas of contant geld
Schriftelijk aanvragen
- Uw aanvraag met daarop uw handtekening.
- Een kopie van uw geldige identiteitsbewijs.
Iemand anders machtigen
Maak een brief met de volgende informatie:
- Waarom u het bewijs van Nederlanderschap nodig hebt.
- Wie de gemachtigde is (deze persoon moet meerderjarig zijn).
- Uw handtekening.
- De handtekening van de gemachtigde.
De gemachtigde:
- Neemt deze brief mee naar het Stadskantoor samen met:
- Een kopie van uw geldige identiteitsbewijs;
- Zijn of haar eigen identiteitsbewijs.
Hoe lang duurt het?
Vraagt u het bewijs online of schriftelijk aan? Dan sturen we het bewijs naar uw huisadres. Dit duurt enkele werkdagen.
Vraagt u het bewijs persoonlijk aan de balie aan? Dan krijgt u het bewijs van Nederlanderschap direct mee.
Kosten
Kosten 2024: €9,00