Afwijken Omgevingsplan (voorheen Bestemmingsplan)

Algemeen

In het omgevingsplan (voorheen bestemmingsplan) staan regels over het gebruik van de grond en van de gebouwen die daarop staan.

Het gaat altijd over een bepaald gebied. Het omgevingsplan biedt u antwoord op vragen zoals:
-Mag in het gebied gebouwd of verbouwd worden?
-Hoe groot mogen de aanwezige bouwwerken zijn?
-Hoe mag een stuk grond gebruikt worden?
-Mogen wegen worden aangelegd?
-Mogen bedrijven zich vestigen in het gebied?

Gaat u (ver)bouwen binnen Edam-Volendam of u wilt het gebruik van uw grond of gebouw veranderen? Dan is het raadzaam om vooraf het betreffende omgevingsplan in te zien. Hierin staan alle regels die betrekking hebben op de fysieke leefomgeving.

Wilt u grond of gebouwen anders gebruiken dan in het omgevingsplan staat? Wilt u een bouwwerk groter maken dan het omgevingsplan toestaat? Dan kunt u de gemeente vragen het omgevingsplan aan te passen of af te wijken van het omgevingsplan. Dit kunt u doen door een aanvraag omgevingsvergunning in te dienen. Wij raden u echter aan eerst een vooroverleg in te dienen.

Aanvragen

Bedrijven kunnen de omgevingsvergunning alleen online aanvragen. Particulieren kunnen de documenten online indienen of het aanvraagformulier printen via het Digitaal Stelsel Omgevingswet en de documenten verzenden naar:

Gemeente Edam-Volendam
T.a.v. Bouwen en Milieu
Postbus 180
1130 AD  Volendam

Let op! Aan het indienen per post of per mail zijn extra kosten verbonden (naast de gebruikelijke leges). Dit betreft in 2024 een vast bedrag van € 290,-.

Zijn aanvragen die niet op de juiste wijze (via het DSO, via ons postadres of via het e-mailadres omgevingsvergunning@edam-volendam.nl) ingediend met het daarvoor vastgestelde formulier? Dan nemen we die niet in behandeling.

Aanvullingen op uw aanvraag omgevingsvergunning kunt u uitsluitend aanleveren via het Digitaal stelsel omgevingswet of mailen naar omgevingsvergunning@edam-volendam.nl

Wat heeft u nodig voor de aanvraag?

Documenten die u in ieder geval moet inleveren zijn: 

  • Volledig ingevuld aanvraagformulier.
  • Het huidige en nieuwe gebruik van de gronden en de bouwwerken;
  • De gevolgen van het nieuwe gebruik voor de omgeving (ruimtelijke motivatie en- onderbouwing of evenwichtige toedeling van functies aan locaties).
  • Situatietekening bestaand/ nieuwe toestand. Schaal 1:100 tot 1:1000 met noordpijl daarop de aangegeven:
    • Afmetingen van het perceel.
    • Afmetingen bebouwd oppervlak.
    • Het bestaande en beoogde gebruik van de gebouwen/percelen.
    • De situering ten opzichte van de perceelgrenzen en openbare gebieden.
    • De wijze van ontsluiting van het terrein.
    • De aangrenzende terreinen en de daarop voorkomende bebouwing.

Voor de uitwerking van bovenstaande punten adviseren we u een deskundig persoon/bureau in te schakelen. We raden u aan de aanvraag in een keer volledig in te dienen. Dit bespoedigt de procedure. Als u de aanvraag niet volledig indient ontvangt u van ons een verzoek om aanvullingen. Met dit verzoek wordt de beslistermijn stilgelegd.

Overeenkomst nadeelcompensatie

Omdat de aanvraag strijdig is met het Omgevingsplan kan nadeelcompensatie optreden waarvoor de gemeente aansprakelijk gesteld kan worden. In bepaalde gevallen verlenen we aan het plan alleen medewerking als er een overeenkomst wordt ondertekend door de initiatiefnemer. In deze overeenkomst verklaart hij eventuele nadeelcompensatie (voorheen planschade) uitkering te vereffenen. Is dit op uw plan van toepassing? Dan ontvangt u de overeenkomst ter ondertekening, tijdens de behandeling van de aanvraag omgevingsvergunning.

Welke procedure is van toepassing?

Procedure

Afhankelijk van de activiteit(en) is op een aanvraag omgevingsvergunning een reguliere procedure of een uitgebreide voorbereidingsprocedure van toepassing. Na ontvangst van uw aanvraag ontvangt u zo spoedig mogelijk een brief of mail van ons. Hierin geven we aan welke procedure op uw aanvraag van toepassing is.

Let op! Zorg dat u alle documenten compleet heeft bij de aanvraag van een omgevingsvergunning. 

Reguliere aanvraag

  • We behandelen uw aanvraag binnen acht weken. De gemeente mag deze termijn één keer met maximaal zes weken verlengen.

Uitgebreide aanvraag

  • We behandelen uw aanvraag binnen 26 weken. Deze termijn mag de gemeente een keer met maximaal zes weken verlengen.

Zes weken bezwaar of beroep

Belanghebbenden hebben na verzending van de vergunning nog zes weken de tijd om bezwaar te maken of beroep in te dienen tegen het besluit. 

Let op! Wij adviseren u om uw plannen vooraf met uw buren te bespreken.

Wat zijn de kosten?

2024

Als de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een omgevingsplanactiviteit, als bedoeld in artikel 5.1, eerste lid, aanhef en onder a, van de Omgevingswet, bestaande uit een bouwactiviteit, het in stand houden of gebruiken van een bouwwerk, bedraagt het tarief:

  • als de bouwkosten minder dan € 50.000 bedragen: € 654,00; te vermeerderen met: 3,0 % van de bouwkosten;
  • als de bouwkosten € 50.000 tot € 250.000 bedragen: 3,0% van de bouwkosten, met een minimum van € 1.800,00; 
  • als de bouwkosten € 250.000 tot € 500.000 bedragen: 2,07% van de bouwkosten, met een minimum van €  7.500,00;
  • als de bouwkosten € 500.000 tot € 1.000.000 bedragen: 2,05% van de bouwkosten, met een minimum van € 13.500,00;
  • als de bouwkosten € 1.000.000 of meer bedragen: 2,3% van de bouwkosten, met een minimum van: € 25.000,00 en een maximum van: € 123.000,00. 

Als de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit waarbij het Omgevingsplan gewijzigd moet worden, bedraagt het tarief:

  • voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van het omgevingsplan: € 2.820,00;
  • het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van het omgevingsplan, wordt voor het in procedure brengen van het wijzigingsbesluit omgevingsplan verhoogd met € 20.050,00;
  • voorgenoemde tarieven voor het wijzigen van het omgevingsplan en het in procedure brengen van een wijzigingsbesluit, worden verhoogd met de voorafgaande aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager meegedeelde (externe) kosten.

Voor meer informatie met betrekking tot de kosten verwijzen wij u naar de tabel van tarieven behorende bij de Legesverordening 2024